JAK JEŚĆ, BY ZJEŚĆ MNIEJ

Przepis na schudnięcie wydaje się łatwy, bo żeby schudnąć wystarczy po prostu mniej jeść. Ba, żeby to było takie proste. Na szczęście są skuteczne sposoby na „mniej jeść”…

Na początek trochę straszenia, a więc nawet 10 kcal dziennie więcej niż potrzebujesz sprawi, że w ciągu roku „urośniesz” o kolejne 0,5 kg. To nie brzmi zbyt dobrze.

Dobra wiadomość za to jest taka, że gdy dziennie zjesz o 100 kcal mniej, to w ciągu roku schudniesz o 5 kg. Niestety na drodze do sukcesu stoi nadmiar. Człowiek już tak ma, że je dużo więcej niż potrzebuje. Jak zjeść mniej i do tego zdrowo?

Po pierwsze – uważaj na podjadanie

Jeden plasterek sera, skórka od chleba, jeden cukierek… Ludzki mózg nie rejestruje posiłku wrzuconego do żołądka w biegu, więc nawet nie wiesz, że podjadasz. Jaki jest sekretny sposób na podjadanie? Każdy swój posiłek nałóż na talerz i usiądź przy stole. Teraz uwaga: jak jesz to tylko jesz, nie oglądaj w tym czasie telewizji, nie przeglądaj Internetu, skup się na jedzeniu i na dodatek dokładnie żuj każdy kęs jedzenia. Tak wiem, na to potrzeba czasu, więc zarezerwuj na posiłek co najmniej 20 minut, a nie pożałujesz. Uważne jedzenie sprawi, że zapomnisz o takich dolegliwościach jak odbijanie, zgaga i nieprzyjemne uczucie ciężkości, a jedząc uważniej – mniej zjesz. Co jeszcze możesz zrobić, by nie podjadać? Prowadź przez kilka dni dzienniczek żywienia, zapisuj w nim wszystko co zjadłeś/aś w ciągu dnia. Może okazać się, że nie pamiętasz o wszystkim i trochę tego podjadania jednak było.

Po drugie – jedz smacznie

Zdrowe jedzenie kojarzy Ci się z rozgotowaną marchewką w komplecie z mdłymi pulpetami? To nieporozumienie, zdrowe jedzenie jest dobrze przyprawione i kolorowe. Ciesz się smakiem i eksperymentuj. Pamiętaj też o jednej ważnej sprawie – najedzony człowiek nie podjada. Również na zakupy idź z pełnym żołądkiem, kupisz wtedy mniej jedzenia. Niech w Twoim zakupowym koszyku królują warzywa i owoce.

Po trzecie – wyrzuć wielkie gary i duże talerze

Kiedy mózg widzi pełny talerz, wtedy jest najedzony. Dlatego, gdy nałożysz porcję na mniejszy talerz – zjesz mniej, ajednocześnie nie będziesz czuć głodu. Taka sama porcja na dużym talerzu wygląda marnie i budzi chęć na dokładkę. Jak się okazuje również nie bez znaczenia jest kolor talerza, podobno używając białych talerzy jemy mniej. Z kolei wypijemy mniej pijąc z wysokiej i wąskiej szklanki, oczywiście zalecenie to nie dotyczy picia wody. Wodę trzeba pić z niskich i pękatych kubków. Co jest ważne, zrezygnuj z dokładek. Porcję na talerz nałóż raz, zjedz i nie dokładaj więcej. A nakładanie zacznij od warzyw, niech zajmą połowę talerza, na inne i niekoniecznie zdrowe dodatki nie wystarczy już miejsca.

Po czwarte – zrezygnuj z białego pieczywa i włącz do diety błonnik

Produkty z białej mąki, takie jak pieczywo pszenne, makarony oraz słodycze, ciasta, drożdżówki, biały ryż, itp. mają wysoki indeks glikemiczny. Co znaczy, że po ich zjedzeniu następuje szybki wzrost poziomu glukozy we krwi, wyrzut insuliny i równie szybki jak wzrost – spadek poziomu glukozy. Czyli po zjedzeniu białej bułki zaraz czuje się głód. Zdecydowanie więc trzeba postawić na produkty pełnoziarniste, które dłużej pozostają w żołądku i zawierają błonnik pokarmowy. Błonnik z kolei w przewodzie pokarmowym wiąże wodę i pęcznieje, zwiększa tym samym objętość pokarmu oraz wpływa na obniżenie poziomu glukozy we krwi. Oprócz produktów pełnoziarnistych bogate w błonnik są rzecz jasna warzywa i owoce, które zawsze warto włączyć do jadłospisu.

Na koniec – schowaj niezdrowe przekąski

Jaki jest najprostszy sposób na to, by nie dostarczać sobie dodatkowej dawki niezdrowych kalorii? Oczywiście najlepiej nie mieć ich w domu. Jeżeli już musisz podjadać, to podjadaj zdrowo. Zamiast chipsów kup orzechy, nasiona, owoce i w razie wyższej konieczności sięgnij właśnie po nie. Jak grzeszyć to z głową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X